V-am văzut în serile de proteste din piața Victoriei, strângându-vă mucurile de țigară în pungi. Ați fi fost în stare să adunați inclusiv gunoaiele deja existente în piață, sau pe cele aruncate pe jos de alții. Că doar am ieșit în piață pentru un principiu, nu? Mărturisesc faptul că am fost plăcut surprins, deși rezervat.  V-am văzut pentru că am fost acolo cu voi. Am protestat împreună împotriva mârșăviei guvernului.

Apoi am văzut circulând pe rețelele de socializare imaginea comparativă pe care am ales s-o folosesc pentru acest articol. Insinuați cumva că noi suntem bine crescuți, iar cei de la Cotroceni nu? Chiar credeți că s-a demonstrat ceea ce era de demonstrat? Hmmmm.

Știți foarte bine că adevărul nu este acesta. Dimpotrivă. V-am văzut cum v-ați lăsat autoturismele parcate ilegal în pasajul deasupra căruia ați strigat în favoarea legii. V-am văzut cum le-ați parcat haotic și în alte locuri, spre exemplu în rondul de la piața Aviatorilor. Dar de ce fac atâta caz pentru nimic? Oricum urma ca la un moment dat să se întrerupă traficul. Și, în plus, am venit la proteste, nu este suficient?

Îmi asum faptul că acest text are să-i deranjeze pe mulți, chiar și faptul că ar putea fi folosit de cei care susțin actuala guvernare. Totuși adevărul trebuie să prevaleze și nu o iluzie. Afirm cu fermitate din start. Am participat zile la rând la proteste, pe care le susțin și sunt convins că orice om prezent acolo a fost mânat de o bună intenție și a avut o  justificare pertinentă. Dar, pentru a spera la o schimbare în societate, nu trebuie să ne oprim aici. Trebuie să mergem în profunzime. Trebuie să ne facem fiecare în parte o autoevaluare critică. Și trebuie să luăm o decizie fermă în ceea ce ne privește. Pentru că dacă protestăm împotriva corupților, oportuniștilor, abuzatorilor, iar noi suntem cu nimic diferiți, adică ipocriți, schimbarea în bine a societății este o himeră.

Vă spun că adevărul nu este acesta, iar acum mă refer la fumătorii din piață, deși comparația nu se limitează la ei (vă rog să extrapolați pentru că s-a topit zăpada prin orașe și munții de gunoaie au ieșit deja la iveală), pentru că v-am simțit încorsetați pe majoritatea, în ceea ce privește strângerea mucurilor de țigară. În interiorul vostru sunteți convinși că este dreptul vostru să fumați oriunde, oricând, indiferent de cei care se află alături de voi, iar domeniul public este numai potrivit pentru a vă colecta resturile rezultate. Iar cei deranjați, se pot îndepărta, nu-i așa? Nu îi obligă nimeni să intre, sau să stea, în zonele în care se fumează. Nu erau acestea argumentele voastre când a fost dezbătută legea, denumită generic, “anti-fumat”? Am fost în piață deopotrivă fumători și nefumători. Fiecare dintre categorii cunoscând opinia celeilalte. Apropo, cum ar fi fost dacă noi, nefumătorii, v-am fi urmat sfatul și ne-am fi îndepărtat? În mod sigur protestul ar fi avut amploare mult mai mică, iar noi am fi avut o scuză pentru a sta acasă. Și în plus, unde este coeziunea? Unde este respectul pe care ni-l purtăm unul celuilalt? Noi am ales să protestăm alături de voi pentru o cauză comună, asumându-ne efectele negative ale comportamentului vostru. Cât era de greu să țineți cont de acest aspect? Cu atât mai mult cu cât în piață au fost și destul de mulți copii, unii dintre ei mai mici de 3 ani.

Conjunctura face ca noi să ne întâlnim frecvent și în alte circumstanțe, nu doar în piață existând astfel posibilitatea de a observa astfel, că lucrurile nu stau chiar așa. Vă văd în trafic zi de zi, blocând singura bandă existentă, perturbând serios traficul, sau trecerile de pietoni, atunci când vă duceți sau vă luați copiii de la școală, doar pentru că vă grăbiți și pentru că nu puteți face câțiva pași pe jos. Știu, este vorba de o oprire de doar câteva minute. Dar vă spun că cei împotriva cărora am protestat aveau nevoie ca ordonanța să fie în vigoare doar un minut. Vă văd zilnic circulând cu tupeu și parcându-vă mașinile pe trotuare, deseori blocându-le complet, sau pe spațiile verzi, cât mai aproape de locul de muncă. Știu, infrastructura e insuficientă,  metroul este prea aglomerat, iar mijloacele de transport în comun de suprafață sunt necorespunzătoare. Dar și cei împotriva cărora protestăm au găsit tot felul de scuze. Sunt oare ele pertinente? Vă văd, atunci când traficul este la nivel de vârf, cum evitați aglomerația circulând pe interzis, sau depășind coloana pe linia de tramvai, deși indicatoarele rutiere o interzic explicit, pentru ca odată ajunși în față să forțați reintegrarea pe bandă, sau în intersecții supraaglomerate efectuând manevre de pe o bandă care obligă expres la circulația într-o altă direcție, considerând astfel că timpul vostru este mai prețios, că legea este doar pentru fraierii încolonați, iar aceștia trebuie cumva să vă facă loc. Oare nu au exact aceeași mentalitate și cei care ne conduc acum?

Întâmplarea face că, lucrând în Pipera, “orașul corporatiștilor”, am observat și în trecut mizeria lăsată de protestatarii pieței Victoriei în urma lor, după doar câteva pauze de țigară. Astfel, fotografiile următoare, grăitoare zic eu, sunt realizate în august 2015.

Iar acestea sunt de astăzi, 22.02.2017. Precizez că în zonă sunt amenajate foarte multe locuri de fumat dotate cu scrumiere speciale. Iar periodic, oamenii de serviciu curăță zona. Să nu-mi spuneți că gunoaiele din imagini au fost aduse/lăsate aici de protestatarii de la Cotroceni.

Așa că… Vă vedem!  Vă sună cumva cunoscut?

Ce am vrut să demonstrăm în piață?  Că suntem mai breji decât cei care protestează la Cotroceni? Că ei sunt răi, iar noi buni? Să nu uităm că suntem concetățeni cu ei, iar o parte din vină pentru că ei au înțeles greșit ( în opinia noastră) ne aparține pentru că nu am știut, sau nu ne-am luat timp să le explicăm argumentat. Sau, vrem să arătăm că putem fi cetățeni model, dacă vrem și numai atunci când vrem? Credeam că ne interesează schimbarea societății în bine, că ne interesează civilitatea, echitatea, respectul reciproc și manifestarea bunului simț în societate. Am înțeles eu greșit? Am afirmat-o în repetate rânduri. Schimbarea nu se poate face decât prin mine și prin tine! Dacă eu nu sunt dispus să fiu mai bun, să înțeleg că legea este pentru a fi respectată, să înțeleg că timpul meu are fix aceeași valoare ca a celui care așteaptă la rând, nu sunt dispus să fiu corect, interesat sincer de problemele celui de lângă mine, nu sunt dispus să manifest bun simț față de cei din jur, să înțeleg că domeniul public este “casa” noastră comună și să ne raportăm la ea în consecință, nu va exista nici o schimbare! Vom fi doar niște, alți, IPOCRIȚI.

Acesta este adevărul. Este trist, știu. Dar ține de noi dacă alegem să schimbăm în bine realitatea, sau alegem să o denaturăm rău-voitor.

PS: Îmi cer iertare persoanelor fumătoare, care înțeleg să-și exercite acest viciu, ținând cont și de cei din jur și care o fac fără a arunca mucurile de țigară pe geamul mașinii, sau pe stradă. Știu că existați, vă port o formă de respect specială, specifică tuturor celor cărora le pasă și fiți siguri că nu la voi m-am referit.

 

Leave a Reply

