Două sunt cazurile în care românul se întreabă, ” DE CE TOCMAI EU?”.

Unul, în orice situație în care este ceva treabă de făcut, și aparent nu cade în sarcina nimănui. În aceste situații, pus la încercare de propria-i conștiință, românul “standard” se întreabă, de ce s-o fac tocmai eu? De ce nu ar face-o altul? Vede că n-o face altul, dar este statornic și ambițios. O a doua situație, este atunci când i se întâmplă ceva rău. De ce tocmai mie? Uneori răspunsul la întrebare, în acest al doilea caz, s-ar putea găsi în maniera în care a răspuns anterior la prima, dar nu realizează acest lucru. Nu observă nici faptul că nu este nici primul, dar nici ultimul încercat în exact același fel și că în viață toți suntem într-un fel sau altul în situații dificile. El vrea să știe punctual, de ce tocmai el/lui?M-am născut și am trăit primi 23 de ani în București, mai exact în cartierul Băneasa. De când eram copil încă, am participat iarnă de iarnă la procesul de deszăpezire. Așa am descoperit lopata. Este un instrument format de regulă din două părți componente. O coadă, având scopul de a putea fi manipulată cu ușurință și o a doua, recomandat metalică, cu care se adună diverse lucruri pentru a fi mutate în alt loc. În acest mod se utilizează și pentru îndepărtarea zăpezii depuse, în mod natural iarna, pe căile de acces ( străzi, trotuare, aleei dintre blocuri, alei de acces în case/blocuri, etc), dar și pentru locurile de parcare. Majoritatea cartierelor de blocuri au și un aparent avantaj. Spațiile verzi. Acestea se pretează pentru a păstra zăpada în bune condiții, până la topirea ei pe cale naturală.

Constat cu tristețe că spiritul civic al locuitorilor orașului în care m-am născut lasă de dorit, pe zi ce trece, tot mai mult.

Spre exemplu, la sfârșitul săptămânii trecute, după ninsori importante cantitativ, nu pare că s-a făcut mare lucru pentru deszăpezirea capitalei. Autoritățile s-au limitat la a face practicabile principalele culoare rutiere ( și unele străzi cât de cât). Iar cetățenii, deranjați probabil de această situație, nici ei nu au făcut mare lucru. Evident, cu mici excepții.

Un fapt, aparent simplu, pare a fi extrem de dificil de înțeles. Iarna ninge în România. În unii ani mai mult, în alții mai puțin. Anul acesta a nins cumva peste media ultimilor 3-4 ani, dar totuși, nu excesiv. Trebuie să înțelegem această realitate și să ne comportăm în consecință.

Pe de o parte, autoritățile trebuie să înțeleagă că nu este suficient să muți zăpada aflată pe șosele ( unele chiar cu 3-4 benzi), pe marginea drumului, sau pe trotuare chiar, formând adevărați munți cu ea. Lăsată așa, nu se va topi nici până în luna mai. Din fericire, Bucureștiul mai are, încă, terenuri virane, prin orice cartier, aflate în administrarea autorităților publice locale, locuri unde aceasta ar putea fi depozitată. Zăpada trebuie strânsă cu prioritate de pe străzi și trotuare și depozitată în cel mai apropiat loc adecvat, evident în lipsa unei alte metode mai avansate. Această activitate trebuie executată chiar dacă implică niște costuri suplimentare, mai ales că există posibilitatea ca ninsorile să revină, făcând astfel tot mai dificilă gestionarea situației.

De partea cealaltă, am observat că unii cetățeni sunt indignați că, după ce și-au deszăpezit un loc de parcare, acesta a fost ocupat de un alt autoturism. E de bun simț să te aștepți să se întâmple așa într-un oraș supraaglomerat, cum este și Bucureștiul. Adică, trebuie să fii naiv să crezi că locul tău de parcare va sta liber pe perioada cât ești tu plecat. Migrația autoturismelor în orașe constă în faptul că eu eliberez un loc de parcare într-o zonă pentru a ocupa altul în altă zonă, timp în care și alții fac la fel. Trebuie ținut cont și de faptul că nu toți oamenii mai sunt apți pentru această activitate. Și da, este datoria comunității să execute munca pe care ei nu o mai pot presta. Este adevărat și faptul că există nesimțiți și oportuniști care ocupă locurile altora, traversând astfel iarna fără să știe cum arată o lopată încărcată cu zăpadă. Aceștia sunt peste tot. Pe o parte dintre ei i-ați pus la conducerea urbei și a țării 😉 , aspect care nu v-a deranjat atât de mult.

Viața m-a dus între timp ceva mai departe de București. Astfel că acum fac zilnic naveta din provincie. În acest context, în această perioadă trebuie să deszăpezesc aproape zilnic câte un loc de parcare în București. Când fac asta, nici măcar nu-mi pun problema că peste un număr de ore va fi ocupat de o altă mașină și că mâine va fi necesar să eliberez de zăpadă un altul. Mă gândesc doar la faptul că pe zi ce trece, vor fi tot mai multe locuri de parcare utilizabile, grație și muncii mele, și îmi va fi mai ușor să găsesc unul liber. Logic, nu? Din nefericire nu sunt mulți care să facă asta. Și observ că situația nu se schimbă prea mult nici după trecerea mai multor săptămâni de la ultima ninsoare.

Dacă vrem ca orașul în care locuim, sau ne desfășurăm activitatea, să ajungă în cel mai scurt timp la condiții de deplasare decente, trebuie să ne luptăm zi de zi, puțin câte puțin, cu zăpada. Altfel, putem aștepta impasibili să treacă două-trei luni și zăpada va dispărea natural. Știu, această activitate nu aduce beneficii materiale, iar în această viață nenorocită totul pare a se rezuma la întrebarea, “mie ce-mi iese?”, dar asta înseamnă să-ți pese. Nu curăța zăpada gândindu-te că va beneficia și altul de munca ta. Fă-o, pur și simplu. Fă-o pentru tine. Te vei simți mai bine după, îți spun din proprie experiență.

Zăpada a rămas bucuria copiilor și a devenit coșmarul adulților. Vecini, care se cunosc de o viață, ajung să se bată pentru un loc de parcare, să-și distrugă reciproc autoturismele, pentru că unul dintre ei a dat mai mult la lopată decât celălalt. Este trist.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s