După aflarea rezultatelor alegerilor generale din 11 Decembrie, misteriosul Liviu Dragnea, anunța că-i va face președintelui Johannis o propunere de premier “ce nu poate fi refuzată”. Din punctul meu de vedere, o propunere ce nu poate fi refuzată, ar fi trebuit să indice către o persoană general acceptată, cu un trecut imaculat, fără conexiuni dubioase. Propunerea doamnei Sevil Shhaideh pentru funcția de prim-ministru nu doar că nu este una serioasă, dar este chiar inacceptabilă. Prin această propunere Liviu Dragnea a căutat să se răzbune pentru modul în care a fost hăituit, justificat de altfel, de-a lungul campaniei electorale, dar și după, pentru problemele penale pe care le are. Liviu Dragnea este un personaj foarte calculat, dar răzbunător. Nu uită nimic, doar așteaptă momentul potrivit. Când este băgat în corzi strânge puternic din dinți, nefiindu-i specifice obrăznicia și aroganța lui Ponta. Însă atunci când are ocazia, se răzbună. Nominalizând-o pe Sevil Shhaideh, Liviu Dragnea a urmărit în mod clar un conflict politic cu președintele. A fost o mutare aparent câștigătoare, întrucât propovăduitorilor multiculturalismului le va fi foarte greu să deschidă gura, fără a-și nega întreaga filozofie. Personal, mai ales dat fiind contextul european actual și tensiunile interetnice internaționale, nu cred că este oportună nominalizarea unui tătar de religie musulmană pentru a conduce Guvernul României, țară creștină. Dar acesta este un punct de vedere personal. Nu cred nici într-o dezghețare la minte a românilor prin nominalizarea unei femei ca premier, având ca unic suport faptul că nu este bărbat. Iar meritocrația unui membru PSD care a activat în administrația publică a unui județ condus deja de zeci de ani de tandemul Nicușor Constantinescu și Radu Mazăre, este cel puțin îndoielnică. Nici asocierea acesteia cu cele două personaje anterior menționate, Nicușor Constantinescu fiind deja condamnat în mai mult dosare, iar Radu Mazăre trimis în judecată pentru fapte de corupție, și el în mai multe dosare, nu-i este favorabilă. Da, este un aspect pe care alegătorul român nu l-a înțeles nici până la momentul de față. Faptul că te învârți întru-un anturaj de penali, nu te face și pe tine vinovat. Însă te face incompatibil din punct de vedere moral cu ocuparea unei demnități publice. Este inexplicabil ce se întâmplă în România în aceste timpuri, aș spune chiar îngrijorător. Concetățeni de-ai noștri, într-un număr semnificativ, consideră că legea e prea dură împiedicând un condamnat penal să ocupe una dintre cele mai înalte demnități în stat. Vă dați seama la ce nivel moral a ajuns societatea noastră? Nu ai angaja, sau tocmi, un condamnat să-ți gestioneze averea, sau patrimoniul, însă nu vezi nici o problemă să-i pui pe mână bugetul statului. Aflu că un lider sindical din Prahova, a deschis o acțiune în instanță în acest sens, în speranța că va putea duce în fața Curții Constituționale această speță, pentru a verifica constituționalitatea acestei restricții din Legea 90/2001. N-am nici cel mai mic dubiu că articolul 2 al acestei legi va fi declarat constituțional.

Întorcându-mă la doamna Shhaideh, înțeleg că legăturile soțului acesteia sunt cel puțin periculoase, însă aceste aspecte trebuiesc lămurite de către serviciile secrete.

În plus, chiar în momentul anunțului nominalizării, Liviu Dragnea nu s-a sfiit să anunțe că va fi în spatele guvernului format în jurul doamnei Shhaideh, asumându-și astfel public rolul de păpușar.

Ținând cont de cele mai sus enunțate, cred că este destul de clar că propunerea PSD a fost una tendențioasă, nepotrivită și neserioasă.

În acest context, președintele a procedat corect, respingând această nominalizare și cerând PSD-ului să facă o alta nouă.

Totuși, chiar dacă domnul Johannis a găsit într-atât de ridicolă propunerea PSD încât nu s-a simțit obligat să-și justifice opțiunea în fața acestora, consider că a greșit față de electorat prin acest anunț sec în conținut. Da, a spus esențialul, însă electoratul care l-a mandatat vrea să știe și argumentele ce au stat în spatele acestei decizii.

Cât despre o eventuală suspendare, așa cum am mai spus-o, aceasta nu este posibilă.

Ordinea în desemnarea premierului este foarte clară în constituție:

  • Președintele se consultă cu partidele parlamentare
  • Președintele nominalizează un prim-ministru, prerogativa îi aparține exclusiv și lipsit de alte restricții
  • Prim-ministrul nominalizat formează cabinetul și merge în fața parlamentului pentru  a obține votul de încredere asupra guvernului
  • Parlamentul dă, sau nu, votul de încredere guvernului, abia aici parlamentul decide asupra nominalizării făcute de președinte.

Niciodată Curtea Constituțională nu va da aviz favorabil pentru suspendarea președintelui pe motiv că acesta și-a exercitat o prerogativă constituțională.

Sper că cei doi, Liviu Dragnea și Klaus Johannis, vor fi suficient de înțelepți încât să se așeze la masa negocierilor și să găsească o formulă acceptabilă pentru toți și care să deblocheze această situație. România are nevoie de un guvern la începutul lui 2017.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s