Alături de aceste “NU-uri” și “NICIODATĂ-uri”, adresate pietonilor care își asumă traversarea unei străzi prin locurile special amenajate lor, adică pe TRECERILE PENTRU PIETONI, îmi voi permite să mai adaug și eu câteva “restricții”. Nu de alta dar, se pare că pietonii și-au luat lumea în cap în urma condițiilor extrem de favorabile ce le-au fost create de societatea modernă. Astfel, le voi mai adăuga și eu pe următoarele:

NU calci pe trecerea de pietoni dacă ai asupra ta obiecte contondente. În cazul în care vei fi accidentat, pe lângă pagubele produse autoturismului de impactul cu corpul tău (sunteți rugați să manifestați o atenție deosebită față masa corporală proprie), pot apărea zgârieturi pe caroserie provocate de aceste obiecte.

NU calci pe trecerea de pietoni încălțat. Este pământ sfânt. Ți se oferă privilegiul de a petrece vreme de câteva secunde în miraculoasa lume a automobiliștilor. NU-ți forța norocul încercând să-ți lungești promenada și nici nu căsca ochii aiurea. Aceste atitudini ar putea fi interpretate drept provocare, de către ființele superioare care își desfășoară viața în această lume pe care tu, limitat în gândire, nu o poți înțelege.

NU calci pe trecerea de pietoni dacă nu ți-ai semnalizat în prealabil prezența. Aceasta se poate face, ori prin montarea pe toată suprafața corpului a unei instalații pe leduri , tip brad de crăciun, ori prin utilizarea unei lanterne cu lumină galbenă pală, pentru a nu deranja în vreun fel vederea șoferilor. Modul de utilizare, executați trei flash-uri în plan vertical și apoi două în plan orizontal, orientate înspre pneuri. Dacă nu vi se acordă prioritate de trecere, renunțați la deplasarea programată, amânând-o pentru o ocazie ulterioară.

NU calci pe trecerea de pietoni cu capul acoperit. Iar dacă plouă, înainte de traversare se va strânge în mod obligatoriu umbrela.

NU calci pe trecerea de pietoni dacă suferi de vreun handicap, vizual, auditiv, locomotor, nu contează. Dacă totuși trebuie să te deplasezi, poartă la vedere în mâna dreaptă elementul disctinctiv care-ți evidențiază handicapul, ochelari, aparat auditiv, cârjă. În acest fel poate capeți îndurare din partea șoferilor și ți se va permite traversarea. OBLIGATORIU, vei avea asupra ta un certificat de handicap, ce va fi necesar în cazul în care accidentul nu va fi putut fi evitat, certificat care îți va absolvi familia de plata daunelor provocate autoturismului. Totuși, recomandarea este să îți faci o asigurare de răspundere civilă pentru persoane cu handicap.

pietonul

Și acum să ne întoarcem la lucruri mai serioase. Manifestul de mai sus a apărut și s-a “viralizat” pe rețelele sociale, după ce, în ziua de 5 martie, în Brașov a fost accidentată mortal pe trecerea de pietoni o tânără de 16 ani. Frecvența crescută a acestor evenimente tragice, a făcut ca autoritățile locale să ia decizia de a reduce cu 10 Km/h viteza legală în județ, Brașovul aflându-se pe primul loc în țară în ceea ce privește incidența accidentelor rutiere în care sunt implicați pietoni. Este de reținut și rezultatul celor mai recente statistici conform cărora, în majoritatea accidentelor în care sunt implicați pietoni, vina aparține exclusiv șoferului. În acest context, manifestul de mai sus se bucură de susținerea internauților semn că, simbioza om-mașină este mai serioasă decât m-am așteptat. Inițial am crezut că simbioza se petrece prin pătrunderea omului în interiorul caroseriei autoturismului. Însă, constatând că inclusiv atunci când cele două ființe sunt separate, omul, aflat în fața unei tastaturi, încă se află sub efectul celuilalt corp, servind intereselor lui, trag concluzia că simbioza s-a produs prin pătrunderea autoturismului sub pielea omului.

Traficul rutier este, fără doar și poate, unul de coșmar în România. Nu există drumuri suficiente, iar cele care sunt au o condiție tehnică groaznică. Nu există alternative viabile, nu există voință politică pentru rezolvarea acestei probleme. Nu există suficiente locuri de parcare, iar numărul autoturismelor este în continuă creștere. Toate aceste aspecte, creează o stare de stres care se răsfrânge atât asupra șoferilor cât și a pietonilor. Nervozitatea, nerăbdarea și lipsa de respect față de ceilalți participanți la trafic agravează toate aceste aspecte menționate anterior.

Totuși, legea rutieră este foarte clară în ceea ce privește împărțirea responsabilităților ce apar în proximitatea trecerii de pietoni, iar manifestul de mai sus nu are nici cea mai mică bază legală. Corect, obiectivul protecției vieții personale, este în principal urmărit de fiecare individ în parte, sau de părinți în ceea ce-i privește pe minori. Pe de altă parte, atât organizarea ca stat a societății umane, cât și formele ulterioare de organizare multinaționale, au plecat tot de la nevoie de protecție a vieții umane. Deci societatea este la rându-i interesată de protecția vieții. În altă ordine de idei, acest manifest tratează efectul și nu cauza, fiind vorba despre pietoni care se angajează în traversarea unei străzi prin locurile special amenajate. Nu vorbim de cei care o fac prin locuri nepermise, sau fără a se asigura în prealabil. Cu atât mai mult cu cât, cel puțin în traficul bucureștean, pietonii sunt nevoiți să traverseze printre mașinile parcate ilegal pe trecerile de pietoni, în timp ce șoferii, tot mai nerăbdători, își lasă autoturismele să “curgă” până aproape de genunchii pietonilor, contrar prevederilor care-i obligă să oprească înainte de marcajul de trecere (art. 52 regulament)  și să aștepte traversarea tuturor pietonilor angajați.

Articolul 72 din OUG 195/2002 prevede toate obligațiile opozabile pietonilor, niciuna din pretențiile din manifest neregăsindu-și locul printre acestea.

În schimb, articolul 123 din regulamentul de aplicare al OUG195/2002, este foarte clar reglementat regimul de viteză în apropierea trecerilor de pietoni, dar și pe condiții de polei, că tot este una dintre susțineri.

De departe, cea mai aberantă pretenție mi se pare cea de a nu traversa strada, pe trecerea de pietoni, cu căștile pe urechi. De ce? Pentru a nu rata injuriile primite de la șoferul nemulțumit pentru că, “puteai aștepta pe trotuar ca să trec și eu”? Adică, vedeți până unde merge înfumurarea asta? În bolidul tău, eventual un 4X4 de lux, poate bubui muzica la maxim ,în mod neîntrerupt de circumstanțe externe sau de alte restricții. Însă nu poți recunoaște dreptul de a asculta muzică și săracului care merge pe jos. El trebuie să-și dea căștile jos, ori de câte ori traversează.

Mentalitatea abuzivă a cyborgilor, rezultați din împerecherea mașină-om, nu se oprește la trecerea pentru pietoni. Cea mai decentă discuție purtată cu un șofer care parchează pe trotuar, uneori blocându-l complet, sau în alte locuri nepermise, prin care produce neajunsuri pietonilor, sună în felul următor.

” – De ce parcați aici? Nu vedeți că incomodați traficul pietonal?

– Păi unde să parchez? Nu vedeți că nu sunt locuri de parcare?

– Dacă nu sunt locuri de parcare, nu mai veniți cu mașina la birou. (provocarea a fost lansată)

– Este dreptul meu să decid dacă vin la birou cu mașina personală. (răspuns corect)”

Da, este dreptul șoferului de a se deplasa cu mașina personală chiar și pentru 200 m până la magazinul de pâine ( mersul pe jos poate dăuna grav sănătății), însă orice drept al nostru  încetează acolo unde începe dreptul altuia. Iar trotuarul pe care șoferii îl blochează cu nonșalanță, ridicând chiar tot mai frecvent pretenții față de privilegii pe care le-ar avea, este dreptul pietonului, al celui care a decis să se deplaseze pedestru. Nu sunt locuri de parcare? Adresează-te celor în a căror sarcină este crearea de locuri de parcare. Nu parca pe trotuar, prejudiciind la rându-ți pe altul, bazându-te pe faptul că nu are ce să-ți facă.

Mi se pare de-a dreptul bizar că mentalitățile anti-pietoni câștigă teren. Pentru că, oricât de mult te afli la volan, ești la rându-ți și pieton. Nu toți pietonii sunt și șoferi, dar toți șoferii sunt și pietoni.

Așa că, dacă aveți nelămuriri în ceea ce privește raportul dintre drepturile și obligațiile ce vă revin în zona trecerilor pentru pietoni, consultați codul rutier și regulamentul pentru aplicarea lui. Nu dați atenție manifestelor ce-și au originea într-o minte odihnită.

Curând pietonul va trebui să fie recunoscător pentru că nu s-a trecut la extincția lui.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s