Ne temem, pe buna dreptate de altfel, de potentialul risc generat de afluenta de refugiati care iau cu asalt Europa in aceasta perioada. Dar, extremistii, cei care au fost dintotdeauna printre noi si care ies acum la suprafata, ne provoaca oare vreo emotie?

Mi-am permis cu cateva zile in urma sa postez pe Facebook, cateva fotografii cu micutul Aylan Kurdi, copilul de trei ani care a sfarsit inecat in Marea Egee alaturi de fratele si mama lui. Ulterior, am fost criticat dur pe “offline” pentru nesabuinta mea. Au facut-o persoane foarte apropiate mie, persoane de la care nu ma asteptam. Mi s-a spus ca este jenanta fapta mea si ca, daca sunt amator de macabru, sa urmaresc stirile de la ora 17. Am fost acuzat ca in mod subliminal, incerc sa transmit cititorului, ideea ca UE poarta vina acestei tragedii, nefiind capabil sa observ iresponsabilitatea parintilor acestui copil, ei fiind singurii vinovati, deoarece s-au avantat intr-o astfel de calatorie. Am citit apoi si opinii conform carora micutul a fost asezat in acea pozitie de catre cameramanii sositi la fata locului pentru ca imaginile respective sa scormoneasca cumva in arsurile memoriei globale, amintiri din filmul de animatie Pinochio.

Cititorule neonazist, in acest articol m-am decis sa nu mai folosesc imagini care i-ar putea afecta emotional pe altii; pe tine sunt convins ca nimic nu te poate afecta in acest fel. Voi folosi imagini surprinse atunci cand Aylan era inca plin de viata.

aa-aylan-kurdy aylan-kurdi

Da, surprinzator acel copil, despre care tu ai prezumat ca este un viitor terorist, purta in bratele lui un ursulet de plus, si nu un kalasnicov cum tu te-ai asteptat. Si da, chipul lui este numai un zambet, spre deosebire de al tau care este plin de ura. Aaaa, stiu. Ai sa spui ca este photoshop. Vei spune ca o minte diabolica a extras prin editare foto mitraliera si a inlocuit-o cu un ursulet pentru a ne viola pe noi emotional. Sau ca, de fapt Aylan Kurdy nici nu a existat vreodata. Ca totul este un fals si o manipulare. Draga scepticule, exista o realitate ce transcende oricarei posibile manipulari ce ar putea lua viata in acestui eveniment tragic. Aylan Kurdy a existat. A fost un copil sirian plin de viata. Acum este MORT, victima colaterala a neputiintei. Am fost acuzat si ca manipulez. Manipularea are in mod neaparat in componenta ei un interes ocult. Ma intreb, ce interes as putea avea eu, sa manipulez pe cineva in problema refugiatilor? Mai ales in contextul in care si eu, consider problema refugiatilor ca fiind o mare provocare pentru Uniunea Europeana, pentru crestinism si nu in ultimul rand pentru fiecare cetatean in parte.

Intentia mea a fost de evidentia faptul ca refugiat nu este sinonim cu terorist. Si daca tot sunt acuzat de “tentativa de manipulare”, prefer sa exprim opinii care indeamna inspre compasiune, intelegere, toleranta, decat s-o fac inspre ura si razbunare.

Conceptul de refugiat, mai ales in contextul actual, eu il vad in felul urmator. Refugiatul este acea persoana, victima a disperarii, care se urca intr-o ambarcatiune cu destinatia catre o tara civilizata, constient fiind de faptul ca statisticile ii dau mai multe sanse sa piara pe drum, decat sa ajunga in siguranta. Conform statisticilor, media zilnica a refugiatilor care sfarsesc inecati se ridica la cifra de 11.  Situatia acestor oameni este dramatica, iar noi nu o putem intelege decat daca reusim sa ne dam jos din patul nostru confortabil. Generatia mea si cele urmatoare, nu prea stim ce inseamna starea de necesitate. Ne-am nascut si am trait, cel putin pana acum, pe timp de pace. Iar zisa “revolutie” a durat doar cateva zile. Multi dintre noi nici macar nu am satisfacut serviciul militar. Din aceste motive, nu cred ca avem calitatea morala de a-i judeca pe acesti oameni care au plecat din tarile de origine, dupa ani si ani de conflicte militare, sperand la o viata la limita decentei.

Am citit povestea Malalei Yousafzai, tanara de nationalitate pakistaneza care a fost impuscata in cap de talibani, dar care totusi a supravietuit si care ulterior a si primit premiul Nobel pentru pace. Malala este o militanta pentru dreptul fetelor si al femeilor de a avea acces la educatie, tatal ei fiind profesor. Am vazut si un documentar in care aceasta descrie problemele cu care se confrunta oamenii in aceste tari. Grija lor zilnica nu se rezuma la, mi-o sta bine cu rujul acesta, sau, cu care dintre zecile de perechi de pantofi sa ma incalt astazi. Acei oameni se culca in fiecare noapte cu gandul ca este posibil sa nu se mai trezeasca in ziua urmatoare. Amenintarea mortii planeaza in permanenta peste ei.

Incercati sa va imaginati, macar, un astfel de trai. Nu v-ati dori si voi o viata in conditii mai sigure? Nu ati face ORICE pentru asta?

De ce au ales occidentul? De ce Germania?  S-o fi facut oare pentru ca, poate cea mai importanta valoarea a constructiei UE, se refera la drepturile fundamentale ale omului? Sau, au facut aceasta alegere pentru ca exista precedentul milioanelor de sud-est europeni, si nu numai, care, nesocotitii si dispretuiti de propriile guverne, au fost primiti cu bratele deschise de catre occidentali, care le-au oferit si acestora sansa unui nivel de trai mai bun? Din acest punct de vedere ii apreciez pe cetatenii germani care i-au asteptat in gari pe refugiati cu hrana, haine si jucarii pentru copiii lor. Aceasta imagine, diametral opusa istoriei naziste, spune multe despre aceasta natiune care a invatat din propriile greseli. Putem spune acelasi lucru si despre noi, acesti latini sentimentalisti?

Am inteles ca va temeti de islamizarea Europei. Ce religie aveti? Aaa, sunteti intr-un procent covarsitor crestini ortodocsi? Pai hai sa va spun un lucru. Patriarhia Bisericii Ortodoxe Romane a facut deja, cu sprijinul Guvernului Romaniei, un targ cu corespondantii lor turci. Au oferit statului turc, cu titlu de concesiune, un teren in Bucuresti ( zona Casa Presei Libere) pentru ca acestia sa construiasca cea mai mare ( unde altundeva s-ar mai fi putut face o, CEA MAI) moschee. In schimb, partea turca trebuie sa ofere BOR conditii identice. Oare sa fi anticipat acestia venirea acestui val de imigranti?

Daca va asteptati sa inchiei prin a sustine ca eu as avea o solutie pentru problema refugiatilor, va dezamagesc. Nu am o solutie. Cel care spune ca are o solutie in aceasta problema, gandeste simplist. Nici nu cred ca va fi usor. Din contra. Diferentele culturale si religioase care ne separa sunt foarte mari. Totusi, am convingerea ca majoritatea celor care au ales calea Europei, au facut-o pentru ca apreciaza valorile care guverneaza acest continent. Reticenta multora dintre europeni este explicabila si de inteles. Pe de o parte am ajuns la un nivel de confort acceptabil si nu dorim ca aceasta stare sa ne fie afectata. Insa aceasta inseamna egoism, lipsa de spirit civic si umanitar si chiar negarea unora dintre propriile valori.  Pe de alta parte, toti am vazut imagini reprezentand copii radicalizati de mici si antrenati pentru a ucide. Cu toate acestea, generalizarea, prin asimilarea tuturor imigrantilor in categoria extremistilor sau a teroristilor, reprezinta fara discutie xenofobie si rasism. Nu exclud si nici nu nesocotesc faptul ca printre refugiatii de buna credinta s-au strecurat si uscaturi. Le avem si noi pe ale noastre si era de asteptat sa se intample asa. Insa, celor care se manifesta antisocial, le putem explica in limba lor ca tocmai comportamentul lor sta la baza faptului ca i-am trimis inapoi acolo de unde au venit.

Doar solidarizandu-ne, manifestand bunavointa si compasiune vom putea face fata cu demnitate acestei provocari.

PS: Azi dimineata, fiind foarte aproape de cladirea in care lucrez, am auzit-o pe o domnisoara explicandu-i colegei sale ca, ” aia au in Siria conditii mai bune decat au studentii nostri in camine”. Am mai auzit si ca refugiatii ajunsi in Germania, au ultimele modele de tablete si telefoane de tip “smartphone”. Probabil ca, contrar aparentelor, refugiatii au ajuns in Europa la bordul unor luxoase vase de croaziera, imbracati in costume Armani…

Leave a Reply

