Dupa ce Curtea Constitutionala, a declarat ca fiind neconstitutionala obligativitatea din partea elevului de a formula o cerere pentru a nu participa la orele de religie, observ o si mai mare indarjire pentru mentinerea religiei in scoli, pe cat posibil in acelasi format ca pana acum.

Personal sunt categoric impotriva predarii religiei in scoala pentru mai multe motive.

–  Desi este denumita generic “ora de religie”, aceasta este de fapt ora de religie ortodoxa. Simplul fapt ca Biserica Ortodoxa a acceptat predarea, fara diferenta, a religiei proprii in scoli, reprezinta o forma de abuz. Daca ar fi existat o farama de verticalitate si de fair-play la nivelul conducerii acestei biserici, ar fi refuzat acest privilegiu, care nu-si are justificare decat din punct de vedere numeric, procentual. Practic, BOR s-a comportat precum o echipa sportiva care si-a insusit o victorie dispusa de arbitru fara disputarea ei.

–  Desi legea recunoaste oricarei confesiuni religioase recunoscute posibilitatea de a organiza orele de religie in scoala, la nivel practic aceasta nu este posibila decat in cazuri exceptionale, in zonele geografice unde populatia este majoritara de religia respectiva. In celelalte cazuri, Biserica Ortodoxa este singura care are un numar suficient de copii pentru formarea claselor.

–   Conform art. 29, alin. 6 din Constitutia Romaniei (vezi finalul articolului), parintii au dreptul de a asigura educatia copiilor. Religia si orientarea religioasa se face in familie si in biserica, nicidecum in scoala. Scoala este despre pozitionarea mea in cadrul societatii, nu este despre destinatia finala a sufletului meu. Biserica are rolul de a-mi ghida viata spirituala.

–  O materie de Cultura si Istorie Religioasa reprezinta o alternativa rationala si mult mai potrivita fata de actuala ora de religie. Abordand toate formele de credinta existente, prezentandu-se elementele carcteristice fiecareia, cu diferentele dintre ele, istorie, promovandu-se toleranta fata de optiunea celorlalti, abia atunci putem spune ca scoala a venit in sprijinul elevului, punandu-i acestuia in fata o paleta de optiuni si lasandu-i optiunea de a o alege la un moment dat pe cea care-i este cea mai apropiata modului personal de gandire. Cum ar putea incuraja actualul sistemul de predare, in care cei multi fac legea, toleranta religioasa? Repet, doctrina nu-si are locul in scoala.

–  In orice forma de invatamant obligatoriu, acolo unde elevul / parintele nu are posibilitatea de a opta pentru educatia confesionala la inscriere, prezenta religiei ca materie reprezinta o forma de discriminare. Mai exact, in invatamantul laic primar si gimnazial, acolo unde se predau concepte  si cunostinte generale, faza premergatoare alegerii unei specializari. Toti copiii au nevoie de aceaste cunostinte de baza, insa foarte putini dintre acestia vor opta pentru o cariera religioasa. Pentru acest motiv sunt impotriva predarii religiei in invatamantul primar, chiar daca scoala respectiva apartine unei confesiuni, intrucat copilul are o capacitate de a discerne destul de redusa.

In invatamantul liceal, deja nivelul de discernamant al copilului creste, acesta este oricum pus in fata unei prime alegeri in ceea ce priveste specializarea spre care vrea sa se orienteze. Daca acesta alege sa studieze intr-o unitate de invatamant confesionala, o poate face exprimandu-si astfel, impreuna cu parintele, o optiune clara in acest sens. In toate celelalte licee, care nu apartin unei confesiuni, religia nu ar trebui predata.

–  Am auzit astazi la radio opinia unui reprezentant al inspectoratului scolar conform careia, copiii care nu vor participa la ora de religie nu vor fi marginalizati, garantand ca profesorii pot gestiona aceste situatii. Mai facea domnia sa si o comparatie intre prezenta la ora de religie cu cea de la ora de educatie fizica, comparatie pe care am mai auzit-o in discutii pe aceasta tema. Educatia fizica aduce un important beneficiu dezvoltarii fizice armonioase a copiilor, motiv pentru care toti ar trebui sa participe. Cei care nu o pot face, sunt declarati inapti din acest punct de vedere, datorita unui handicap, sau a unei afectiuni. Este numai normal ca acestia sa nu fie marginalizati. Insa, putem spune despre cei care nu participa la ora de religie ca sunt inapti din punct de vedere moral sau religios? Si, cine este acel profesor care va gestiona aceasta situatie? Cumva tocmai cel de religie? Pai, preotul ortodox le spune in biserica enoriasilor sa nu aiba nimic in comun cu protestantii numindu-i pe acestia eretici si acest prost obicei este de regula impartasit si de celelalte confesiuni, chiar daca abordarea nu este atat de dura. Sa fim seriosi, in societatea noastra toleranta interconfesionala este extrem de scazuta. Orice biserica se considera superioara celorlalte, tratandu-i pe ceilalti ca outsideri. Modul in care este propovaduita religia crestina este intr-o contradictie totala cu invataturile Domnului Isus Hristos, cel care sta la baza tuturor formelor ei de manifestare. Ce garantie avem in acest caz ca profesorii for media in mod impartial aceste conflicte? Parerea mea este ca trebuie sa ne crestem copiii intr-un climat de toleranta fata de credinta celorlalti. Daca generatia noastra este inca netoleranta, ar fi un castig sa ne educam copiii in acest spirit, in care sa poata convietui in pace si liniste impreuna cu cei care gandesc diferit de ei.

Pe de alta parte, imaginativa ca fiului dumneavoastra i s-ar oferi varianta de a nu participa la orele unei alte materii, precum matemetica sau fizica. Daca i s-ar putea spune ca, matematia este prima ora iar tu nu ai aptitudini potrivite pentru aceasta, poti veni mai tarziu la scoala, vi s-ar parea normal?

In acelasi timp ma contrariaza atitudinea liderilor celorlalte confesiuni care tac malc in fata acestui abuz evident.

Am vazut cateva luari de pozitie asta toamna fata de implicarea BOR in campania electorala in sprijinul candidatului PSD, insa nimic despre implicarea BOR in indoctrinarea copiilor ce apartin confesiunilor respective. Pentru acestia, manipularea electoratului a reprezentat o problema, insa manipularea copiilor nu. S-au multumit probabil cu optiunea recunoscuta de BOR si de MEC de a face o cerere pentru fiecare copil pentru ca acesta sa nu participe la orele de religie, dovedind la randul lor lipsa de verticalitate.

Indemn Biserica Ortodoxa Romana sa-si cheme enoriasii duminica de duminica la slujba, ocazie cu care le vor putea da o educatie religioasa copiilor acestora si sa ne lase noua, celorlalti sarcina de a ne ocupa de ai nostri.

ARTICOLUL 29

Libertatea conştiinţei

(1) Libertatea gândirii şi a opiniilor, precum şi libertatea credinţelor religioase nu pot fi îngrădite sub nici o formă. Nimeni nu poate fi constrâns să adopte o opinie ori să adere la o credinţă religioasă, contrare convingerilor sale.

(2) Libertatea conştiinţei este garantată; ea trebuie să se manifeste în spirit de toleranţă şi de respect reciproc.

(3) Cultele religioase sunt libere şi se organizează potrivit statutelor proprii, în condiţiile legii.

(4) În relaţiile dintre culte sunt interzise orice forme, mijloace, acte sau acţiuni de învrăjbire religioasă.

(5) Cultele religioase sunt autonome faţă de stat şi se bucură de sprijinul acestuia, inclusiv prin înlesnirea asistenţei religioase în armată, în spitale, în penitenciare, în azile şi în orfelinate.

(6) Părinţii sau tutorii au dreptul de a asigura, potrivit propriilor convingeri, educaţia copiilor minori a căror răspundere le revine.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s