18.11.2014

Ziua de 18.11.2014 ne pune intr-o situatie delicata, o situatie pe care eu o gasesc nedemocratica.

Am ridicat aceasta problema inca din data de 25 septembire, atunci cand ICCJ a stabilit ca termen de judecare a dosarului de incompatibilitate a domnului Iohannis ziua de 18.11.2014, la doar doua zile de la data celui de-al doilea tur de scrutin.Dincolo de cele trei decizii posibile ce pot fi adoptate de catre ICCJ, eu consider ca se ridica doua probleme importante.

Prima este legata de cei peste 6 milioane de romani, care i-au acordat cu doua zile in urma un mandat domnului Iohannis. Din acest punct de vedere, nu este corecta situatia in care ICCJ s-a pus singura, fata de acesti cetateni.  Daca va fi amanata pentru unul sau mai multe termene judecarea cauzei si apoi pronuntarea sentintei, va fi mentinuta in randul societatii intregi aceasta stare de incertitudine. Totusi, se afla in discutie o posibila stare de incompatibilitate in care s-ar fi putut gasi la un moment dat in trecut, presedintele Romaniei. Este un aspect foarte important pe care cu totii ne dorim sa-l stim. Nu mai vorbim despre cazul in care acesta ar fi declarat incompatibil.

Cea de-a doua situatie este legata de capacitatea de a mai fi impartiali si independenti judecatorii ICCJ atunci cand il judeca pe detinatorul celei mai inalte functii in stat. Acum nu mai vorbim despre Klaus Iohannis, unul dintre cei 14 candidati la functia de presedinte, calitate pe care o avea la stabilirea termenului. Acum vorbim despre Klaus Iohannis, presedintele Romaniei. Am auzit si ideea ca ICCJ nu poate invalida votul romanilor, idee pe care nu o impartasesc si am sa explic de ce.  Judecatorul trebuie sa judece fapta si persoana in raport cu fapta savarsita, in nici un caz in raport cu functia sau calitatea acesteia. Repet, ICCJ s-a pus singura in aceasta situatie, cunoscand la data stabilirii termenului programul dupa care se vor desfasura cele doua tururi de scrutin. Din punctul meu de vedere, mi se pare incorect si simplul fapt ca, la o zi distanta dupa ce BEC a inchis lista de candidati, ICCJ stabileste drept termen ziua urmatoare pentru judecarea recursului impotriva unuia dintre acestia. Acest fapt l-am sesizat in data de 24.09.2014. Cu atat mai mult mi se pare ca si-au complicat singuri viata atunci cand au stabilit un termen de judecata la doar doua zile dupa ce intimatul ar putea fi presedintele Romaniei.

Astfel, tinand cont ca judecatorii ICCJ il vor avea in fata, in calitate de intimat, pe nimeni altul decat presedintele Romaniei proaspat ales prin vot, tinand cont si de tensiunile extreme din societate, exprimate prin proteste de strada in aceste zile, vor putea acestia sa judece aceasta speta limpede, independent de presiunea care le apasa astazi umerii?

Nici suspendarea judecarii cauzei pana la expirarea mandatului de presedinte al domnului Iohannis, solutie pe care am auzit-o ca fiind posibila, nu mi se pare una corecta. Nu stiu daca in orice stadiu procesual functioneaza imunitatea presedintelui. Aici nu vorbim despre  starea de cercetat de catre parchet in care s-a aflat presedintele Traian Basescu, vorbim despre o cauza deja judecata in prima instanta. In plus, nu este corect pentru cetatenii acestei tari sa plece la drum cu un presedinte despre care vor afla doar la sfarsitul mandatului acestuia daca a fost sau nu incompatibil. Este un handicap pentru care se vor uita cu suspiciune la domnia sa in tot acest timp.

Ca o concluzie, indiferent ce decizie va adopta astazi, ICCJ si-a dat deja o importanta lovitura de imagine.

Un alt exemplu de nedemocratie, despre care am mai scris si ieri, dar pe care, dupa trecerea unei nopti am impresia ca nu l-am epuizat, este mesajul doamnei primar al Craiovei, Lia Olguta Vasilescu. Prin mesajul postat pe Facebook, aceasta instiga la ura si la razbunare impotriva celor care au votat altfel si pe care ii considera vinovati pentru ca Victor Ponta a pierdut alegerile. In randurile scrise de aceasta putem citi ura ce-o nutreste fata de cei care gandesc diferit. Este atat de revoltata de faptul ca edilul altui oras din tara a devenit presedintele Romaniei, incat este pornita sa-si sanctioneze proprii cetateni prin anularea unor proiecte locale de anvergura, pentru impotenta partidului din care face parte de a se reforma de a lungul celor 25 de ani care au trecut de la revolutie. Sa nu uitam ca dupa turul intai ne-a amenintat ca poate organiza contramanifestatii de 10 ori mai puternice, ca raspuns la protestele pasnice organizate in tara din solidaritate cu cetatenii romani care au fost umiliti in strainatate pentru ca si-au permis sa viseze un viitor mai bun pentru tara lor.

Declaratiile facute de aceasta in ultimele doua saptamani, scot in evidenta un caracter mizerabil. Un caracter dictatorial ce nu ar trebui sa-si mai gaseasca locul astazi intr-o administratie publica. Insa, doar cetatenii Craiovei o pot sanctiona, caci partidul mama sigur nu o va face.

Speram totusi, ca Victor Ponta rationeaza diferit de aceasta si nu a ramas la palatul Victoria doar pentru a-i sanctiona, prin bugetul pentru 2015, pe cei care au ales diferit de cum si-ar fi dorit domnia sa, categorie economico-sociala ce este usor de delimitat din acest punct de vedere. Buget pe care nu l-a supus dezbaterii publice pana acum, motivand ca responsabilitatea pentru construirea acestuia ii revine primului ministru de dupa alegeri. Acesta se numeste, ghinion, tot Victor Ponta.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s