Libertatea de exprimare, mai presus decat dreptul la viata?


13.01.2015

Imi amintesc cand in 2011 Andrew Breivik ucidea, in urma a doua atacuri, nu mai putin de 77 de persoane. Majoritatea erau tineri, imigranti daca nu ma insel. Precizez ca victimele lui nu l-au instigat la ura, nu i-au batjocorit valorile si nici nu l-au insultat macar, anterior.

Pe 7 ianuarie 2015, fraţii Chérif si Said Kouach au ucis, in timpul unui atac armat asupra sediului revistei Charlie Hebdo, 12 persoane, parte dintre ei fiind realizatorii unor caricaturi batjocoritoare si ofensatoare la adresa mai multor simboluri religioase, printre care si a profetului Mahomed.

Dupa atacurile comise de catre norvegianul Breivik nu am auzit despre nici o solidarizare mondiala impotriva terorismului. Insa dupa atacul jihadistilor Kouach, aproape 4 milioane de persoane, printre care numerosi sefi de stat si alti diplomati au luat parte la un mars impotriva terorismului.

Fara indoiala, viata reprezinta cea mai importanta valoare, nu poate exista justificare de nici o natura pentru omucidere.

Sustin libertatea de opinie, este un drept important de care ne bucuram, si consider ca aceasta nu trebuie sa fie limitata in vreun fel. Imi place umorul, ironia fina. Ma uit la o caricatura pentru a-mi provoca macar un zambet. Cu toate acestea, privind la cateva dintre caricaturile publicatiei sus mentionate am nutrit doar sentimente de dispret fata de realizatorii acestora. Aici nu poate fi vorba despre opinie diferita, asa cum s-a scris in aceste zile. Insulta, batjocorirea valorilor unei comunitati, instigarea la ura religioasa si/sau rasiala, pot fi considerate acestea forme de exprimare ale unei opinii diferite? Adica, spre exemplu, daca iau steagul unei tari si-l incendiez in fata ambasadei statului respectiv, aceasta fiind tot o forma de exprimare, autoritatile ar trebui sa priveasca admirativ gestul meu? Pana aici terbuie sa mearga libertatea? Pana acolo unde doar limitele mintii mele sa-mi poata ingradi actiunile?

Crestin fiind, simt un disconfort ori de cate ori imi sunt batjocorite valorile religioase. Este o reactie pe care o gasesc normala. Totusi, am convingerea ca nu este treaba mea sa-i judec pe cei care fac asta. Dumnezeul in care cred eu ne-a dat tuturor libertatea de a-l iubi sau de a-l ura. Si, la nevoie, sunt convins ca are puterea sa-si apere valorile fara ajutorul meu. Rolul meu in aceasta ecuatie este sa-mi respect si sa-mi ajut aproapele, fara diferenta, sa nu-i fac acestuia ceea ce mie nu-mi place sa-mi fie facut.

Insusi faptul ca cineva considera necesar sa-si apere Dumnezeul, pedepseasindu-i pe ceilalti in numele Lui, reprezinta o dovada ca nici macar el nu crede in atotputernicia acestuia.

Doua sau mai multe culturi nu pot coexista in acelasi spatiu si timp, in lipsa tolerantei. Insultandu-se reciproc nu pot avea parte de un viitor linistit impreuna. Separarea fizica reprezinta o solutie mai buna. Fiecare om are dreptul sa-si formeze si sa-si exprime opinia. Toti ceilalti suntem datori sa i-o ascultam, sa o intelegem si sa i-o acceptam. La randul nostru, avem dreptul la o opinie diferita, chiar contrara Nu trebuie sa ajungem cu totii la o opinie unitara doar de dragul de a nu se simtii nimenea discriminat.  Cred insa ca libertatea mea se termina acolo unde incepe dreptul altuia. Insulta, batjocura si ridiculizarea, nu reprezinta forme de opinie. Trebuie sa respectam valorile celorlalti la fel cum ni le respectam pe ale noastre.

Indraznesc sa cred ca, daca statul francez ar fi sanctionat atitudinea xenofoba si instigatoare a celor de la Charlie Hebdo, aceasta tragedie ar fi fost evitata.

Ce efecte va avea atentatul de la Paris? Mesajul catre lumea musulmana pare destul de clar. Acestia sunt invitati sa faca uz de libertatea de a parasi Franta si chiar Europa, Australia.

Vor fi luate cu siguranta noi masuri restrictive, care ne vor afecta pe fiecare in parte. Dreptul la intimitate va fi restrans, posibil sa apara noi restrictii de circulatie in interiorul uniunii europene. Satele vor lua cel mai probabil si masuri in ceea ce priveste libertatea de opinie.

Presedintele Hollande a declarat duminica trecuta Franta ca fiind capitala lumii. Capitala carei lumi? A unei lumi fara valori? A unei lumi in care este incurajata o atitudine agresiva si jignitoare fata de ceilalti?

Nu sunt un mandru cetatean al acestei lumi.

Dezaprob categoric gestul incalificabil al jihadistilor Kouach. Dar nici Charlie nu ma reprezinta deloc.

Leave a Reply

