Ce ma intriga cel mai mult la tragedia de la Charlie Hebdo?


1513654_900688443304231_3920928889716272314_n

A fost necesar sa treaca 10 zile de la tragedia din redactia Charlie Hebdo, pentru a-mi da seama ce anume ma intriga cel mai mult legat de acest eveniment.

De la inceput mi-a fost foarte clar ca nu sunt de acord cu libertatea de expresie deplina atunci cand aceasta se refera la insultarea tuturor valorilor, numai pentru ca insasi libertatea este singura pe care tu o pretuiesti.

Mi-a fost si mai clar ca NIMIC nu poate justifica omuciderea, ca nu trebuie sa renunti NICIODATA la caile diplomatice si legale in incercarea de a-ti repara un prejudiciu ce ti-a fost creat.

Cu toate acestea, am simtit tot timpul ca exista un aspect care ma intriga si pe care inca nu l-am identificat, lucru care m-a framantat continuu.

Am citit si ascultat opinii dintre cele mai variate, printre ele si cateva echilibrate. Mi-am dat seama cat de extremisti suntem si noi, cei care ne autointitulam civilizati.

Totusi, dupa 10 zile, am gasit raspunsul.

Ma intriga faptul ca cei de la Charlie Hebdo au murit degeaba. Desi au starnit o impresionanta miscare de strada, moartea lor nu a adus nimic in plus societatii noastre din punctul de vedere al drepturilor omului. Acestia nu au fost niste martiri.

Daca ar fi fost executati pentru ca au protestat in limitele decentei pentru o cauza nobila cum ar fi, spre exemplu, respectarea drepturilor femeii musulmane si nu numai, nu doar ca i-am fi considerat martiri. Dar am fi avut si un mobil pentru reactii de masa intemeiate.

Cel mai mult ma intriga faptul ca mai mult de 4 milioane de oameni au manifestat pentru libertatea cetateanului modern de a fi abject. Este un numar foarte mare, dar sunt convins ca, din punct de vedere mental, au fost mult mai multi participanti la acest mars. Sunt o multime de oameni in acesta lume care indura zilnic nedreptati crunte. Nu este de neglijat din aceasta perspectiva nici exemplul femeilor musulmane pe care l-am prezentat anterior. Cu toate acestea pentru societatea civilizata este mai importanta libertatea catorva insi de a improsca cu excremente toate valorile pe care ei nu le impartasesc, decat aceste drepturi fundamentale incalcate in masa in diferite locuri de pe glob.

Empatia masiva pentru grotesc, asta ma ingrijoreaza si ma intriga cel mai mult. Nu doamnelor si domnilor, Europa nu s-a cladit pe astfel de valori. Europa s-a cladit pe valori precum diplomatia, educatia, respectul reciproc, drepturi si libertati egale.

Libertati precum cea de a face bascalie de orice, de a-i insulta fara limite pe cei din jur fac parte dintr-un set de valori ale unei societati bolnave aflate in plina expansiune. O societate care dispretuieste in egala masura inclusiv valorile ce stau ca fundament pentru Europa, inca civilizata, de astazi. Ele nu ar trebui sa se bucure de o sustinere globala.

Ma intreb ce urmeaza? Vom milita oare maine pentru libertatea de manifestare prin orgii sexuale in spatiul public?

Statul de drept si legea au folosit pentru combaterea anarhiei. Inlaturarea drepturilor in folosul libertatilor va duce societatea in fix acelasi punct de unde a plecat. Devenim barbari, asemeni celor pe care ii blamam astazi.

Nu uitati, societatea franceza actuala a fost cladita pe formula ce pune alaturi de liberate, fraternitatea si egalitatea.

Libertatea am identificat-o in spiritul Charlie Hebdo. Unde sunt insa , fraternitatea si egalitatea?

One thought on “Ce ma intriga cel mai mult la tragedia de la Charlie Hebdo?

Leave a Reply

