Indiferenta si lipsa de spirit civic


20.02.2012

Glodeanu Silistea (jud. Buzau)

Vinerea ce a trecut, un coleg, a solicitat voluntari pentru jud Buzau, unde sunt inca oameni ce nu pot iesi din case datorita zapezii. Am raspuns pozitiv la initiativa, mai ales ca am tot vazut fotografii prin presa si imi doream sa pot ajuta. Ne-am strans 15 prieteni, inarmati cu lopeti si am plecat la drum. Prima oprire a avut loc intr-o localitate al carei nume nici macar nu l-am retinut. Am fost indrumati de catre sateni la primarie ( acolo este “Comandamentul de iarna”). L-am gasit acolo pe dl Primar, care dupa ce ne-am prezentat s-a si adresat subordonatului sau cerandu-i sa aduca “camera”, semn ca inainte au fost vizitati de “OSTASI”. L-am refuzat politicos si i-am cerut sa ne duca in locurile greu accesibile. S-a suit la volanul unui Mitsubishi Pajero ale carui anvelope erau prevazute cu crampoane si ne-a insotit pana la o casa din marginea satului, unde zapada depasea 6 metri. Acolo locuia un satean caruia, dl Primar i-a tot promis ca-l va ajuta sa iasa din casa. Ne-a lasat acolo pe toti 15, sa ne lovim lopata in lopata. In conditiile in care toti striga prin presa ca trebuie decretata stare de urgenta, sa-ti vina 15 voluntari in localitate si sa-i lasi sa plece dupa aproximativ doua ore, mi se pare lipsa de organizare si de interes. Personal, as fi utilizat la maxim forta de munca voluntara. Am reusit sa-i facem omului o carare pana la poarta si apoi ne-am vazut de drum spre alte localitati.

Am ajuns in zona localitatii Glodeanu Silistea, unde am avut de asteptat cam 20 de minute. Atunci se lucra la deszapezirea drumului, semn ca localitatea este printre cele serios afectate. Primaria, aflata in centrul localitatii, nu avea prea multa zapada in curte. Cu toate astea, scara era acoperita de un strat de gheata cam la 10 cm grosime. Langa usa de intrare era rezemat un spargator de gheata ce nu parea a avea prea multe ore de functionare. Accesul in sediul primariei se face dupa regulile loteriei, dat fiind faptul ca turturi uriasi cad de pe streasina la fiecare adiere de vant.

In primarie, pustiu. Am gasit o singura persoana in sala de sedinte mancand in fata televizorului. A stiut totusi sa ne intrdume catre marginea satului unde erau probleme.

Marginea satului arata ca marginea lumii. La intersectia dintre doua drumuri comunale, accesul auto era imposibil, drumurile fiind blocate de munti de zapada de inaltimea caselor din zona. Dincolo de acestea i-am gasit pe nea Marin, in varsta de 80 de ani, impreuna cu batranica lui. Casa era acoperita complet de zapada ( stratul de deasupra acesteia avea cam 2-3 metri), se plimbau cainii pe ea. Acoperisul unor anexe cedase sub greutate. I-am adus niste alimente si apa potabila, din ce am putut aduce fiecare. Batranul a refuzat aliementele, spunandu-ne ca are nevoie de maini de ajutor, nu de mancare. A trebuit sa ii ducem cu forta mancarea in casa. Am petrecut restul zilei aici. I-am ajutat pe cei doi batrani sa vada lumina zilei, curatandu-le sub nivelul geamului zapada in proximitatea casei, timp ce o alta echipa a indepartat o parte serioasa de zapada de pe acoperisul casei si anexelor dupa care i-au consolidat acoperisul prabusit cu niste stalpi de lemn gasiti prin curte. Am inteles de la nea Marin ca a fost vizitat de aproape toate televiziunile private din Roamania, insa singurul rezultat a fost ca a venit o echipa de pompieri de la Bucuresti si i-au facut cateva poteci pentru a putea iesi din casa si ajunge la dependinte.

Am ramas impresionati de acest om. Desi aflat la o varsta destul de avansata, avea o stare de spirit optimista. Eu ma uitam ne dand crezare ochilor la situatia de acolo, dar sa fi fost eu in pielea dansului. Este o imagine pe care, cel mai probabil, nu o vezi de trei ori in viata. Cat timp am fost acolo, desi in repetate randuri l-am rugat sa mearga in casa la caldura, a lucrat cot la cot cu noi. Ba mai mult, cand eram aproape de final a iesit cu 50 de lei cu intentia de a ne rasplati pentru ajutor. Asta ne-a impresionat cel mai mult pe toti, era probabil pensia dansului pentru luna aceasta.

Sunt oameni uitati de alesi, uitati de ai lor, uitati de consateni. Prin toate localitatile am vazut tineri. Insa preferau sa se stranga in jurul magazinelor din centru si sa stea de vorba decat sa-si ajute semenii. Pe intregul nostru traseu am vazut cam 5 utilaje la lucru si doua care rulau cu lama ridicata.

Nu am vazut umanoizi bipezi sprijiniti in obiectele acelea rar intalnite in aceasta perioada si pe care conventional le numim lopeti.

Acolo, parca este contrastul cel mai mare intre educatia primita de generatia bunicilor/parintilor nostrii si cea primita de generatia indiferentei.

Cuvantul “civic” , vecin cu “cinic” (mult mai potrivit pentru aceasta societate) ar trebui scos din DEX. Este inutila prezenta lui acolo, cat timp nu-si gaseste locul in spiritul nostru. Cert este ca societatea umana merge accelerat in directia esecului.

La sfarsitul celor aprox 14 ore grele, am ajuns fiecare la casele noastre calduroase, aflate la adapostul orasului, insa problemele acestor batrani sunt departe de a fi rezolvate.

Daca grijile tale sunt zilele acestea: nu-mi intra e-mail-urile pe telefonul mobil, este prea cald la birou, sau ce-o mai fi la Capatos diseara, iti recomand sa mai cauti inca cel putin 4 persoane, care-ti impartasesc aceste frustrari, sa umpleti macar o masina si sa mergeti in aceste zone afectate de caderile masive de zapada, de viscol, dar mai grav afectate de indiferenta autoritatilor si a semenilor lor. Pot fi parintii/bunicii nostri.

Nu sunt impostorii imbracati in cersetori pe care-i intalniti la orice colt de strada in oras. Sunt oameni muncitori, care desi in situatie critica, au puterea sa refuze ajutoarele alimentare si sa ceara doar o mana tanara de ajutor.

Saptamanile ce urmeaza sunt critice pentru ei.

Cu consideratie,

One thought on “Indiferenta si lipsa de spirit civic

Leave a Reply

